مدرسه برتر با معیارهای مختلفی ارزیابی می گردد که باید به دو نکته توجه نماییم :

اول اینکه این معیارها معمولا توسط جامعه مخاطبشان یعنی اولیا و دانش آموزان تعیین می گردد

و دوم اینکه معیار های یک مدرسه برتر از نگاه اولیا و دانش آموزان در چند سال اخیر به شدت تغییر کرده است

برای مثال می توان به این اشاره کرد که در سال های قبل اولویت اول ، معلم بوده است ولی در گزینه های زیر شاهد این تغییرات خواهیم بود

ملاک های انتخاب یک مدرسه برتر چه می باشد ؟

۱٫ به روز بودن مدرسه و نگاه مسئولین آن به مسئله آموزش

۲٫ روش های نوین آموزشی

۳٫ اهمیت آموزش زندگی در مدرسه

۴٫ کادر آموزشی و اداری به روز

۵٫ فضای استاندارد آموزشی

۶٫ فوق برنامه های هدفمند

 

مدارس پیشرو دنیا آموخته اند که ثبات یک مجموعه در تغییر آن می باشد .

اگر طرح آموزشی دارند باید هر ساله آن را ارتقا ، تغییر و حتی در زمانی بسته به شرایط ، آن را حذف نمایند.

اگر یک فعالیت را سال های متوالی انجام دهند ، آن فعالیت دچار فرسودگی می شود ، حتی معلمانی که آن طرح را اجرا می کنند ، از اجرای ایده های نوین و خلاقیت باز می مانند.

تصور کنید معلمی که سالها یک درس خاص را تدریس می کند ، تبحر در تدریس آن به حدی بالا می رود که می توان گفت که در سالیان زیادی بهترین نوع تدریس را انجام می دهد ، اما بعد از اینکه ، انگیزه ی خود را بدلیل سن یا بروز نکردن روش های تدریس و اطلاعات از دست می دهد دچار فرسودگی خواهد شد .

فلذا به همین دلیل است که مدارسی با سابقه ی درخشان که تنها با محوریت معلمین مطرح، معروف شده بودند ، اما بعد از سالها بدلیل تکیه بر همان معلمان دچار فرسودگی شدند .

معلمین برتری که روزی نقطه ی قوت مجموعه بودند ، حالا جز نقطه ی ضعف مجموعه خواهند شد .

اگر آن مدرسه هر سال خود را بروز می کرد ، از آن معلمان در پست های تصمیم سازی و ستادی بهره می برد و اجرا را به جوانان پر انرژی می سپرد و در همین راستا مجموعه ی خود را به یک بٌعد مدرسه متصل نمی کرد و سایر ابعاد مجموعه را قوی می نمود .

مدرسه خوب ویژگی های شاخصی از نگاه اولیا دارد که به مرور زمان تغییراتی کرده است ، در این نوشته به این می پردازیم که عوامل مهم در نگاه اولیاء نسبت به یک مدرسه عالی چه مواردی بوده است.

از دهه ۷۰ و ورود مدارس غیرانتفاعی به سطح کشور و مشارکت مردم در سطح مدرسه ، آموزش و پرورش فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است .مدارس غیرانتفاعی بار بسیار زیادی را از روی دوش دولت برداشته است و موسسین با ریسک سرمایه گذاری و ایجاد مدارس و خدمات رسانی در سایر نقاط کشور باعث رشد فزاینده آموزش و پرورش شده اند.

از سمتی دیگر از لحاظ کیفی ، آموزش ارتقا یافته و شرکت های مختلفی غیردولتی جهت ارتقای آموزش تاسیس شده اند ، این شرکت ها در جهت پیشبرد آموزش در کشور به مدارس کمک می کردند .

شرکت های خدمات آموزشی ، کمک درسی ، خدمات تکنولوژی مدارس و سایر شرکت های وابسته به آموزش که همراه مدارس شده اند تا سطح آموزش را ارتقا دهند . با ورود این شرکت ها فضا برای رقابتی شدن آموزش و پرورش ایجاد شد به نوعی که مدارس سعی بر این داشتند که خود را همیشه بروز نگه دارند و برای رقابت در جهت جذب دانش آموز و کسب رضایت از اولیا ، اقدام به پیشبرد کیفی آموزش نموده اند .

اگر در چند عنوان کوتاه ، نگاه اولیا نسبت به یک مدرسه خوب را بررسی نماییم می توان شاخص های زیر را نام برد :

• بروز بودن مدیریت

• سیستم آموزشی نوین

• تکنولوژی های مدیریتی و آموزشی

• کیفیت بالای خدمات آموزشی

• ساختمان و زیر ساخت های آموزشی

• معلمین آموزش دیده و بروز

در همین راستا ما در دبستان و پیش دبستان دخترانه حضرت رقیه (س)در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۹۹ سعی براین داریم تا با ارتقاء کیفیت آموزشی و بروزرسانی شیوه های مدیریتی و همچنین تبدیل مدرسه به به محلی جهت بروز و ظهور استعدادهای علمی ، ورزشی و اجتماعی ، فضایی شاد و پویا را برای فرزندانمان ایجاد نموده تا دانش آموزان هر روزه خود را در فضایی جهت نمایش استعدادها و به تبع آن کشف علایق و تقویت آن تصور نمایند و همانطور که در سایت دبستان و در بخش اهداف و چشم انداز ها اعلام نمودیم مدرسه حضرت رقیه (س) مجموعه ای است که بنابر اهداف خود، آموزنده دانش در دوران تحصیل را به جوینده دانش و مهارت های زندگی تبدیل می نماید.

به همین منظور دبستان دخترانه غیر دولتی حضرت رقیه (س) همواره با خدماتی متفاوت و بهره مندی از معلمین باتجربه ، جوان ، با انرژی و خلاق ، مشاوره های حین تحصیل و سایر خدمات علمی ، ورزشی ، تربیتی و اجتماعی ، سعی دارد خدماتی متفاوت را برای اولیای محترم و دانش آموزان عزیز ارایه نماید تا شعار ما ” *تحول، نوآوری و رشد همه جانبه* ” عینیت داشته باشد و همگان شاهد برنامه های متفاوت و متنوع در مدرسه باشند .