تحقیقات نشان داده رشد شخصیت و فکری کودکان از سه سالگی آغاز میشود؛ بنابراین نحوه برخورد و آموزش به کودکان در این سن در آینده و شکلگیری شخصیت آنها تاثیر زیادی دارد. از طرفی از از آنجایی که بازی کردن بخش اعظمی از فعالیت کودکان در این را به خود اختصاص میدهد؛ بیشتر آموزشهای کودکان باید بر اساس بازی و سرگرمی باشد. در گذشته والدین کلیه فرآیند آموزش کودکان را برعهده داشتند؛ در حالی که امروزه با توجه به مشغله والدین و اهمیت آموزش؛ مراکزی تاسیس شدهاند که خدمات آموزش به کودکان را بر عهده دارند. پیش دبستانی یکی از مقاطع تحصیلی ویژه کودکان شش ساله است که در آن به کودکان مفاهیم و مطالب مورد نیاز برای ورود به مدرسه آموزش داده میشود.
اهداف دوره پیش دبستانی دبستان حضرت رقیه (س)
هدف اصلی از برگزاری آموزش پیش از دبستان رشد همه جانبه کودکان است؛ به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیتهایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد ذهنی و جسمی آنها شود.
رشد اجتماعی کودکان
دوره کودکی یکی از مقاطع مهم برای آموزش کودکان است؛ چرا که در این دوران کودکان میآموزند تا چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه تطبیق دهند. از طرفی نحوه برخورد با کودکان در این دوران در اعتماد به نفس آنها نیز تاثیر زیادی دارد. تحقیقات نشان داده بیشتر مشکلات و بیماریهای روحی و روانی افراد ریشه در اعتماد به نفس آنها در کودکی دارد؛ بنابراین یکی از اهداف کلی آموزش در پیش دبستانی حضرت رقیه (س) ، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است. از برنامههایی که دبستان به این منظور در نظر میگیرد میتوان به فعالیت و کار گروهی، تمیز کردن وسایل به یک دیگر، آشنایی و تعامل با دیگران اشاره کرد. با انجام این فعالیتها کودک به تدریج میآموزد تا در اعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند.
اهداف جسمی و حرکتی
یکی از اهداف پیش دبستان حضرت رقیه (س) بهبود فرآیند رشد جسمی کودکان است. رشد جسمی و حرکتی کودکان معمولا تحت تاثیر عواملی اعم از شرایط عمومی بدن، وضعیت تغذیه، تحرک و تمرینات ورزشی قرار دارد. برنامههایی در پیش دبستانی برای رشد و ارتقای کودکان انجام میشود بیشتر از تمرینات ورزشی و گروهی تشکیل شده است. دبستان حضرت رقیه (س) معمولا برای انجام تمرینات ورزشی از یک مربی ورزش آشنا با روحیه کودکان بهره میگیرد.