کنترل کردن استرس در کودکان

درمان استرس در کودکان معمولا دیرتر از آن چه که باید اتفاق می‌افتد، چرا که استرس در کودکان بیشتر در غالب تغییرات رفتاری است. کودکان کمتر درباره عوامل استرس زا و ناراحتی هایشان صحبت می‌کنند. استرس در کودکان به خصوص در سنین دبستان بسیار شایع است. استرس مزمن با تغییرات منفی در ساختار مغز رشد کودک را به خطر انداخته و به عنوان عاملی مخرب کودک را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های روانی می‌کند. همچنین اثرات زیان باری بر پیشرفت تحصیلی و کیفیت روابط او با همسالان خواهد داشت. والدین نقش مهمی در شناسایی عوامل بروز استرس در کودک و کمک به او برای درمان را ایفا می‌کنند. در ادامه این مطلب روش‌هایی را بررسی می کنیم که به کمک آن می‌توانید استرس در کودکتان را درمان کنید.

بهترین مدرسه تهران . مدرسه  حضرت رقيه

عوامل بروز استرس در کودکان

شناسایی عوامل بروز استرس در درمان استرس در کودکان کمک بسزایی می‌کند. در ادامه برخی از علل را نام برده‌ایم:

_فشار تکالیف مدرسه و یا نمرات

_شرایط زندگی ناامن و پر تنش

_درد، بیماری، جراحت

_مشکلات و مسائل و اختلافات در خانواده مثل طلاق والدین

_مشکلات در روابط دوستی، مسخره شدن و تحقیر شدن توسط همسالان

_تغییر مدرسه، نقل مکان

_احساسات منفی نسبت به خود و کمبود اعتماد به نفس

_مشکلات ارتباطی با والدین

 

درمان استرس در کودکان | کودک را تشویق کنید با ترس هایش رو به رو شود

در موقعیت استرس زا بدن بین 45-20 دقیقه در شرایط تنش زا باقی می‌ماند و بعد از آن به یک آرامش نسبی می‌رسد. رویارویی کودک با ترس هایش باید به تدریج و طبق اصول انجام شود. برای این منظور می‌توانید از راهنمایی یک متخصص استفاده کنید. در این فرآیند رفتارهای شجاعانه کودک خود را تقویت کنید. زمانی که به تدریج کودک با ترس هایش مواجه می‌شود او را تحسین کنید، در آغوش بگیرید یا هدیه‌ای کوچک به او بدهید در نتیجه کودک تشویق می‌شود این کار را بیشتر انجام دهد.

 

درمان استرس در کودکان | توقعات بیشتر از سطح توانایی کودک نداشته باشید

کمال گرایی برخی از والدین باعث می‌شود که انتظارات بیش از حدی از کودک خود داشته باشند. بچه‌ها در مدرسه مجبور می‌شوند برای گرفتن نمره خوب و راضی کردن والدین خود درس بخوانند بدون آن که بتوانند به فعالیت‌های مورد علاقه شان بپردازند. برخی والدین بر این باورند که فرزندشان حتما باید در زمینه‌های مختلف ورزشی، درسی و هنری موفق باشد، این انتظارات بالا فشار و استرس زیادی به کودک وارد می‌کند. والدین فراموش می‌کنند که کودک باید بچگی کند. کودک را تشویق کنید تلاش خود را بکند ولی اگر در کاری موفق نشد نشان دهید که او را در هر صورت می‌پذیرید و دوست داشتن شما مشروط به موفقیت‌های او نیست.

 

درمان استرس در کودکان با انجام فعالیت‌های خود مراقبتی همراه با تفکر مثبت 

بچه‌ها بسیاری از فعالیت‌ها را از والدین شان یاد می‌گیرند و تقلید می‌کنند، پس اگر به بهزیستی روانی خودتان اهمیت دهید، مراقبت از روان خود، در وجود او هم نهادینه می‌شود. پس زمانی که شما به فعالیت‌های خود مراقبتی بپردازید و به نیازهای خودتان توجه داشته باشید کودک تان نیز دوست داشتن خود را می‌آموزد. پس حتما به دنبال راهی برای درمان استرس های خود نیز باشید.

 

تشویق به بیان احساسات کودک موجب درمان استرس می شود

اگر کودک تان می‌گوید که استرس دارد به او نگویید "نه تو حالت خوب است" این جمله کمکی به فرزندتان نمی‌کند؛ بلکه او پیش خود فکر می‌کند که به او گوش نمی‌دهید یا درکش نمی‌کنید. در عوض برای احساسات او ارزش قائل شوید و از او بپرسید "چه چیزی تو را مضطرب یا نگران می‌کند"، سپس درباره آن موضوع با او صحبت کنید. این تعامل به روند درمان استرس کمک خواهد کرد.

 

درمان استرس با تقویت توانایی حل مسئله در کودکان

زمانی که از استرس‌ها و نگرانی‌های کودک تان آگاه شدید اکنون نوبت شماست که برای درمان استرس او کاری کنید. به او در تقویت توانایی حل مسئله کمک کنید، البته بدین معنا نیست که شما باید مشکلاتش را حل کنید بلکه باید به او کمک کنید تا راه حل‌های پیش روی خود را پیدا کند، اگر خودش می‌تواند راه حل‌هایی پیشنهاد دهد عالی است، در غیر این صورت به او کمک کنید و از او بخواهید بهترین راه حل را انتخاب کند.

 

نحوه برخورد مناسب با استرس کودکان

درمان استرس در کودکان صحبت کردن با کودک

در مورد احساسات و ناراحتی‌های کودکتان با او صحبت و همدردی کنید. هرگز مشکل او را کوچک نشمارید. به اجازه دهید تا احساسات ناخوشایندش را بروز دهد. برای مثال به او بگویید:‌ «من درکت می‌کنم که هنوز از اتفاقی که تو بازی برایت افتاد ناراحتی» کودک را به خاطر ناراحتی‌اش سرزنش نکنید و به او توجه نشان دهید. از او بپرسید مشکلش چیست و با حوصله و دقت به حرف‌هایش گوش دهید. با پرسیدن سؤالات مختلف توجه خود را به او نشان دهید.

بیان احساسات خود به کودک

نسبت به نگرانی‌ها و استرس‌های کودک خود واکنش نشان دهید و بی‌تفاوت نباشید. به او حق بدهید. مثلا به او بگویید: «من به تو حق می‌دهم که از دست دوستانت ناراحت باشی» چنین جملاتی به کودک می‌فهماند که او را درک می‌کنید و برایش ارزش قائل هستید.

کمک به کودک برای حل مشکلات

اگر موضوع خاصی منجر به بروز استرس در کودک شده‌است باید آن را شناسایی کنید و به کمک یکدیگر راه چاره‌ای برای آن بیابید. کودک را به ارائه راه‌حل تشویق کنید چرا که مشارکت کودک اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد و از این طریق استرس او را کم می‌کند. می‌توانید راه حلی را به او پیشنهاد دهید و نظرش را در مورد آن بپرسید.

بهترین مدرسه تهران . مدرسه  حضرت رقيه